E-mail: wout@hout-en-nieuw.nl
Website: www.hout-en-nieuw.nl
Artikel 1 – Definities
- Hout en Nieuw: Hout en Nieuw, gevestigd te Almere, KvK-nummer 62759000.
- Klant: degene met wie Hout en Nieuw een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Hout en Nieuw en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Hout en Nieuw.
- Hout en Nieuw en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Hout en Nieuw en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes
- Aanbiedingen en offertes van Hout en Nieuw zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
- Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
- Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Hout en Nieuw en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4 – Aanvaarding
- Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Hout en Nieuw de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
- Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Hout en Nieuw slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 – Prijzen
- Hout en Nieuw hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Hout en Nieuw mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- Hout en Nieuw en de Klant spreken voor een dienstverlening door Hout en Nieuw een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Hout en Nieuw mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- Hout en Nieuw moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- Hout en Nieuw mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
- Hout en Nieuw zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
- Een consument mag de overeenkomst met Hout en Nieuw ongedaan maken wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn
- Hout en Nieuw mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die Hout en Nieuw hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Hout en Nieuw aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Hout en Nieuw mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
- De Klant rekent producten direct af in de winkel.
- De Klant rekent producten direct af.
- Hout en Nieuw mag bij het aangaan van de overeenkomst voor een dienst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De Klant moet declaraties binnen 14 dagen na factuurdatum aan Hout en Nieuw betalen, tenzij anders is afgesproken of op de factuur een andere betaaltermijn staat.
- De genoemde betalingstermijnen zijn fatale betalingstermijnen. Wanneer de Klant het bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, is hij dus automatisch in verzuim en in gebreke, zonder dat Hout en Nieuw de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Hout en Nieuw mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling of een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de dienst.
Artikel 7 – Recht van reclame
- Wanneer de Klant in verzuim is, mag Hout en Nieuw het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
- Hout en Nieuw maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
- Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Hout en Nieuw, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 8 – Herroepingsrecht
- Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
- het product is gebruikt
- het een product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
- het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
- het een product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed en badkleding
- de verzegeling niet intact is, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud zoals dvd’s of cd’s
- het product of dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
- het product een los tijdschrift of losse krant is
- het een spoedreparatie betreft
- het weddenschappen of loterijen betreft
- de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
- het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zien
- De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
- op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
- zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
- zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
- De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar wout@hout-en-nieuw.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Hout en Nieuw, www.hout-en-nieuw.nl.
- De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Hout en Nieuw, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.
Artikel 9 – Vergoeding van bezorgkosten
- Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Hout en Nieuw heeft geretourneerd, dan zal Hout en Nieuw eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
- De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Hout en Nieuw voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.
Artikel 10 – Vergoeding retourkosten
- Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de Klant de kosten daarvoor.
Artikel 11 – Opschortingsrecht
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 12 – Retentierecht
- Hout en Nieuw kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Hout en Nieuw heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Hout en Nieuw.
- Hout en Nieuw is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 13 – Verrekening
- Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Hout en Nieuw te verrekenen met een vordering op Hout en Nieuw.
Artikel 14 – Eigendomsvoorbehoud
- Hout en Nieuw blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Hout en Nieuw met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd in lid 1 kan Hout en Nieuw gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
- Wanneer Hout en Nieuw gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Hout en Nieuw van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 15 – Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij Hout en Nieuw, tenzij anders wordt afgesproken.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
- Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Hout en Nieuw zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Hout en Nieuw kan tegenwerpen.
Artikel 16 – Levertijd
- De levertijden van Hout en Nieuw zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan Hout en Nieuw door Hout en Nieuw schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.
- De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Hout en Nieuw later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Hout en Nieuw niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Hout en Nieuw iets anders hebben afgesproken.
Artikel 17 – Feitelijke levering
- De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 18 – Transportkosten
- De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Hout en Nieuw schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 19 – Verpakking en verzending
- Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Hout en Nieuw niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
- Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Hout en Nieuw. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Hout en Nieuw niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 20 – Verzekering
- De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
- geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
- zaken van Hout en Nieuw die bij de Klant aanwezig zijn
- zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De Klant geeft op eerste verzoek van Hout en Nieuw de polis van deze verzekeringen ter inzage.
- De Klant moet op eigen kosten een CAR-verzekering afsluiten, tenzij anders is afgesproken.
- De Klant kan geen aanspraak maken op vergoeding van schade die anders door deze verzekering zou worden gedekt, tenzij anders is afgesproken.
Artikel 21 – Bewaring
- Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 22 – Garantie
- Wanneer de Klant en Hout en Nieuw een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Hout en Nieuw enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
- De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage
– voor schade ontstaan door ongevallen
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld - Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die Hout en Nieuw levert, gaat over op de Klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 23 – Ruilen
- De Klant mag een gekocht artikel ruilen. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
- ruilen vindt plaats binnen 30 dagen na aankoop waarbij de Klant de originele factuur kan laten zien
- het product wordt teruggebracht in de originele verpakking en met het aangehechte originele prijskaartje
- het product is nog niet gebruikt
- Afgeprijsde artikelen, bederfelijke producten, op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de Klant aangepaste artikelen kunnen niet worden geruild.
Artikel 24 – Uitvoering van de overeenkomst
- Hout en Nieuw voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- Hout en Nieuw mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
- De Klant moet ervoor zorgen dat Hout en Nieuw op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de Klant er niet voor dat Hout en Nieuw tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 25 – Informatieverstrekking door de Klant
- De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Hout en Nieuw.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Hout en Nieuw de betreffende bescheiden.
- Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Hout en Nieuw redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 26 – Intellectueel eigendom
- Hout en Nieuw behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken.
- De Klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hout en Nieuw aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.
Artikel 27 – Boetebeding
- Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Hout en Nieuw voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
- Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
- Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
- Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
- De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
- Hout en Nieuw mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel 28 – Vrijwaring
- De Klant vrijwaart Hout en Nieuw tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Hout en Nieuw geleverde producten en/of diensten.
Artikel 29 – Klachten
- De Klant moet een door Hout en Nieuw geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Hout en Nieuw daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Hout en Nieuw hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Hout en Nieuw hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Hout en Nieuw.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Hout en Nieuw andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 30 – Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Hout en Nieuw.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Hout en Nieuw ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 31 – Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Hout en Nieuw een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 32 – Aansprakelijkheid Hout en Nieuw
- Hout en Nieuw is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Hout en Nieuw aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Hout en Nieuw is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Hout en Nieuw aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 33 – Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Hout en Nieuw vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 34 – Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Hout en Nieuw toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Hout en Nieuw nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Hout en Nieuw in verzuim is.
- Hout en Nieuw mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Hout en Nieuw kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 35 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Hout en Nieuw door de Klant niet aan Hout en Nieuw kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computervirussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen - Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Hout en Nieuw 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Hout en Nieuw kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Hout en Nieuw de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Hout en Nieuw hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Hout en Nieuw hiervan voordeel heeft.
Artikel 36 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Hout en Nieuw de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die de Klant heeft gekocht in een fysieke winkel.
Artikel 37 – Wijziging algemene voorwaarden
- Hout en Nieuw mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Hout en Nieuw altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Hout en Nieuw zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 38 – Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Hout en Nieuw aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Hout en Nieuw.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 39 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Hout en Nieuw bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 40 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Hout en Nieuw is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Hout en Nieuw is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Hout en Nieuw, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 23 juli 2024.